ENGLANNINVINTTIKOIRA (GREYHOUND)

FCI:N LUOKITUS: Ryhmä 10 vinttikoirat, alaryhmä 3 lyhytkarvaiset
vinttikoirat.
Kyttökoetulosta ei vaadita.

LYHYT HISTORIAOSUUS: Asiantuntijoiden käsityksen mukaan englanninvinttikoira on peräisin Lähi-idästä. Tästä ei kuitenkaan vallitse täysi yksimielisyys. Samantyyppisiä koiria on kuvattu muinaisten egyptiläisten hautojen seinäpiirroksissa jo noin 4000 eKr. Vinttikoiratyyppiset koirat levisivät aikojen kuluessa ympäri Eurooppaa, mutta Britanniassa ne jalostettiin nykyiselle tasolleen. Englanninvinttikoira on laajalti tunnettu näkönsä avulla metsästävän vinttikoiran perikuva. Se kehitettiin elävää jänistä ajavista metsästyskoirista, ja maaeläimistä vain gepardi on sitä nopeampi. Ratajuoksukilpailussa erään kilpakoiran nopeudeksi on mitattu yli 72 km/h.

YLEISVAIKUTELMA: Voimakasrakenteinen, ryhdikäs, pitkälinjainen, lihaksikas ja sopusuhtainen. Rodun tunnusomaista tyyppiä ja olemusta kuvastavat erityisesti pitkä pää ja kaula, tiiviit taakse asettuneet lavat, syvä rintakehä, tilava runko, hieman kaartuva lanneosa, voimakas takaosa, joustavat terverakenteiset raajat ja käpälät.

KÄYTTÄYTYMINEN / LUONNE: Erittäin elinvoimainen ja kestävä; älykäs, lempeä, isäntäväkeensä kiintyvä ja tasainen.

PÄÄ: Pitkä, kohtuullisen leveä.

KALLO-OSA:
Kallo:
 Litteä.
Otsapenger: Vähäinen.

KUONO-OSA:
Kuono:
 Vahvat, hyvin jalopiirteiset leuat.
Leuat / hampaat / purenta: Leuat ovat voimakkaat. Täydellinen, säännöllinen leikkaava purenta, ts. alaleuan etuhampaat koskettavat kevyesti yläleuan tuhampaiden takapintaa; hampaat ovat suorassa kulmassa leukoihin nähden.
Silmät: Kirkkaat, älykkäät, soikeat ja viistoasentoiset, mieluiten tummat.
Korvat: Pienet ruusukorvat, korvalehti on ohut.

KAULA: Pitkä ja lihaksikas, tyylikkäästi kaareutuva, kauniisti lapoihin liittyvä.

RUNKO
Selkä:
 Melko pitkä, leveä ja tasainen.
Lanne: Voimakas, hieman kaareutuva
Rintakehä: Syvä, pitkä ja tilava, antaa runsaasti tilaa sydämelle. Kylkiluut pitkät ja hyvin kaareutuvat.
Alalinja: Vatsaviiva selvästi kuroutuva.

HÄNTÄ: Pitkä, melko alas kiinnittynyt, tyvestä vahva ja kärkeä kohti oheneva, matala-asentoinen, hieman kaartuva.

RAAJAT
ETURAAJAT:
Yleisvaikutelma:
 Kyynärpäät, välikämmenet eivätkä käpälät kierry sisään- eikä ulospäin.
Lavat: Viistot, taakse sijoittuneet, lihaksikkaat olematta raskaat. Lapojen kärjet selvästi erottuvat ja kapeat.
Kyynärpäät: Vapaasti liikkuvat ja kohtisuoraan lapojen alla.
Kyynärvarret: Pitkät ja suorat, vahvaluustoiset.
Välikämmenet: Kohtuullisen pitkät ja hieman joustavat.
Etukäpälät: Verrattain pitkät, tiiviit, varpaat hyvin kaareutuvat, päkiät vahvat.

TAKARAAJAT:
Yleisvaikutelma: Runko ja takaraajat liittyvät kauniisti toisiinsa muodostaen laajat ääriviivat. Seistessään koira peittää paljon alaa.

Reidet ja sääret: Leveät ja lihaksikkaat, ilmentävät suurta työntövoimaa.
Polvet: Hyvin kulmautuneet.
Kintereet: Matalat, ei sisä- eikä ulkokierteiset.
Takakäpälät: Verrattain pitkät, tiiviit, varpaat hyvin kaareutuvat, päkiät vahvat.

LIIKKEET: Suorat, matalat ja vapaat, pitkä askel kovassa vauhdissa. Takaraajat astuvat pitkälle rungon alle antaen suuren työntövoiman.

KARVAPEITE:
Karva: Hienolaatuinen ja tiivis.
Väri: Musta, valkoinen, punainen, sininen, kellertävä (fawn), ruskeankeltainen, juovikas tai mikä tahansa näistä väreistä yhdessä valkoisen kanssa.

KOKO:
Ihannesäkäkorkeus: Urokset: 71–76 cm
Nartut: 68–71 cm.

VIRHEET: Kaikki poikkeamat edellä mainituista kohdista luetaan virheiksi suhteutettuna virheen vakavuuteen ja sen vaikutukseen koiran terveyteen ja hyvinvointiin sekä kykyyn toimia perinteisessä käyttötarkoituksessa.

HYLKÄÄVÄT VIRHEET:
· Vihaisuus tai liiallinen arkuus
· Selvästi epänormaali rakenne tai käyttäytyminen
HUOM. Uroksilla tulee olla kaksi normaalisti kehittynyttä kivestä täysin laskeutuneina kivespussiin.